Blog to miejsce do podzielenia się na piśmie z innymi internautami moimi fascynacjami. Dotyczą one głównie regionu wałbrzyskiego, w którym przeżyłem już ponad pół wieku Będę o nim pisał, dzieląc się z Czytelnikami moimi refleksjami z przeczytanych książek i osobistych doświadczeń związanymi z poznawaniem jego historii i piękna krajobrazów.

sobota, 9 grudnia 2017

Moje miasto Wałbrzych



Myślałem dotąd, że należę do wąskiej grupy osób, które cenią sobie miasto Wałbrzych za jego oryginalne położenie w otoczeniu gór i lasów, za specyfikę architektury wielu domów i całych dzielnic mieszkaniowych w rozmaitej konfiguracji ukształtowania terenu, za bezcenne zabytkowe budowle, za przepiękny park w środku miasta i atrakcyjne parki w peryferyjnych dzielnicach i mógłbym wymieniać jeszcze wiele innych zalet, ale zrobiłem to już  kiedyś w obszernej książce „Wałbrzyskie powaby”, w której obok wzmianek z historii miasta i  opisu poszczególnych dzielnic znajdziemy mnóstwo znakomitych fotografii pokazujących jak na dłoni uroki tego niezwykłego miasta.

Wałbrzyskie powaby staram się pokazywać co rusz w moim blogu „tu jest mój dom”, w którym piszę także o historii i teraźniejszości całej ziemi wałbrzyskiej. Staram się jak tylko mogę odczarować rozpowszechniony w mediach obraz Wałbrzycha jako miasta dymiących kominów kopalnianych, ponurych dzielnic mieszkaniowych, walących się domów, nędzy i bezrobocia, bieda-szybów rozsianych po lasach, miasta w którym nic się nie dzieje dobrego, a młodzi ludzie emigrują całymi tabunami na Zachód. Ten stereotyp chociaż nie ma już nic wspólnego z rzeczywistością wciąż jednak dominuje w światku warszawskiej bohemy, ale najczęściej wśród artystów, którzy  nigdy tutaj nie byli, a znają Wałbrzych z tendencyjnych, fałszywych przekazów. Na szczęście przynajmniej w najnowszych relacjach dziennikarskich, które pojawiły się w mediach w związku ze „złotym pociągiem”, w nowych książkach Filipa Springera - „Księga zachwytów” lub Artura Szalkowskiego - „Sekrety Wałbrzycha” możemy powiedzieć, że przynajmniej w tym temacie nastąpiła „dobra zmiana”. Dowiadujemy się w nich o Wałbrzychu jako mieście nieprzeciętnym pod wieloma względami, mieście kolosalnych zmian na lepsze, a zarazem pełnym tajemniczości i bogatej historii.


Ale to co napisałem, to tylko mały wstęp do meritum mojego dzisiejszego postu. Chcę w nim podzielić się z moimi Czytelnikami niezwykle dla mnie zaskakującym i optymistycznym precedensem. Otóż przy okazji internetowego plebiscytu „Miasto roku 2017 – Kocham to Miasto” internauci głosując na swoje miasto mogli w krótkich komentarzach uzasadnić swój wybór. Okazuje się, że Miasto Wałbrzych znajduje się w czołówce miast uznanych za najlepsze, a na stronie konkursowej znalazłem kilkadziesiąt komentarzy potwierdzających wybór Wałbrzycha jak miasta kochanego. Ale to jeszcze nie wszystko. Odnoszę wrażenie, że miłośnicy Wałbrzycha to głównie ludzie młodzi. I to wydaje mi się szczególnie pozytywne. Wielu z nich potrafi bardzo trafnie, inteligentnie i dowcipnie uzasadnić ten wybór. Pozwoliłem sobie wybrać i przytoczyć dosłownie kilkanaście z tych wypowiedzi. Myślę, że okaże się to bardzo interesujące i że jest to zarazem dowód uznania i wdzięczności  dla tych wszystkich Wałbrzyszan, którzy w ciągu ostatnich lat uczynili z niego miasto zasługujące na akceptację.

Młodzi ludzie dostrzegają pozytywny ruch w kierunku nowoczesności i to jest przyczyną utożsamiania się z miastem swojego urodzenia lub zamieszkania, czyli tzw. patriotyzmu lokalnego. Ale najlepiej przeczytajmy co powiedzieli oni sami. Oddaję głos komentatorom plebiscytu „Wałbrzych – moje miasto”:


Wojciech
Moje miasto pięknieje. To tu spędzam każdy dzień swojego życia. Najwspanialsze chwile i pragnę, aby było tu jeszcze piękniej. Za to trzymam kciuki!

Izabela
Jest piękne, stare i zabytkowe. Ciągle się zmienia na lepsze no i jest moim rodzinnym miastem.

Magda
Jest najbardziej zielonym miastem, otoczonym wspaniałymi górami pełnymi tajemnic.

Dariusz
Bo..to moje miasto

Robert
Kocham to miasto, za to, że codziennie wychodząc z domu oglądam Chełmiec w innej odsłonie. Codziennie inne barwy, inne światło, inna pogoda. Góry codziennie zachwycają mnie swoim wyglądem, nastrojem, tajemniczością… To tu się urodziłam, to tu mieszkam i tu chcę żyć!

Ewa
No to tak nie będę się rozpisywał ale powiem tak jest to miasto pełne atrakcji mamy wspaniałego prezydenta .Jest to dla mnie NAJLEPSZE MIASTO !!!

Mateusz
Nie ma słów , którymi można to opisać…

Tomasz
Mój kochany Wałbrzych jest miastem szczególnym. Położony w pięknie ukształtowanym terenie i mnóstwem zieleni (takich widoków nie ma gdzie indziej w Polsce). Obecnie, po wykonanych remontach i inwestycjach Wałbrzych staje się coraz ładniejszy i przyjazny dla mieszkańców. A „Złoty Pociąg”, w który wierzę że się znajdzie rozsławił Nasze Miasto w Polsce oraz w świecie. Jestem dumny, że tu właśnie mieszkam.

Natalia
W pewnej komercyjnej stacji sportowej redaktor powiedział „nie byłeś w takiej dziurze jak Wałbrzych”.
Bardzo zabolały mnie te słowa. Napisałem do redakcji, że takie teksty nie przystoją bo w ciągu 30 lat odkąd przybyłem do Wałbrzycha miasto zmieniło się diametralnie.
Szare brudne kamienice pokryte jeszcze kopalnianym kurzem zostały pięknie odremontowane. Na ulicach dokonała się prawdziwa rewolucja, która wciąż trwa.
Kanalizacja i oświetlenie ledowe ulic to już standard. Autobusy mają WiFi, a przystanki elektroniczne tablice. Zamek Książ na obrzeżach miasta jest tylko piękną przystawką do głównego dania jakim jest całe miasto że swoimi mieszkańcami.

Magdalena
Wałbrzych miasto rozwoju, tajemnic, historii.
Miasto bardzo się zmieniło, jest jednym z najlepszych do życia, jest tutaj wszystko co trzeba. Ważne jest, że przechodzi wielki remont, ulice równe, budynki nowe, zadbane parki. Nowe obiekty sportowe, rekreacyjne wszystko położone w górach i lasach.

Rafał
Tu na zboczu Ptasiej Kopy mam swoje małe miejsce na ziemi, niby w dużym mieście , a jednak jak na końcu świata, w ciszy, wśród drzew i ptaków, z widokiem na góry.

Maja
To nie jest i nie będzie moje rodzinne miasto . Nie pochodzę stąd, ale jest to miasto mojej rodziny, którą tutaj założyłem. Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem Wałbrzych byłem przerażony jego wyglądem. Ponure, brudne, przygnębiające miasto jakby przeniesione z innej epoki. Miasto, w którym czas zatrzymał się 100 lat temu. Miałem tu zamieszkać na kilka lat, a zostałem na blisko 40. Teraz mówię, że to moje miasto. To jego mieszkańcy zrobili największy skok technologiczny i myślowy chyba w całej Polsce. Jak żadne inne miasto, Wałbrzych zmienił swój główny profil przemysłowy z węglowego na samochodowy. Górnicy porzucili kilofy i łopaty, aby zacząć obsługiwać nowoczesne roboty przemysłowe. Kiedyś jedyną wyższą uczelnią w mieście była filia Politechniki Wrocławskiej. Dzisiaj w mieście z powodzeniem funkcjonuje kilka wyższych uczelni. Kiedyś dziury na drogach były jedynie łatane, dzisiaj jeździmy po nowych drogach. Dawna szarość ulicy zmieniła się w kolorowe kamienice i bloki. Do stolicy województwa pociąg jechał 2 godziny, dzisiaj tę trasę pokonuje w godzinę. Kiedyś od Wrocławia dzieliła nas cała epoka techniczna, dzisiaj w Wałbrzychu świetnie prosperują nowoczesne zakłady pracy. Kiedyś zakupy robiło się w znajomym sklepiku, dzisiaj mamy do wyboru kilka supermarketów. Jest jeszcze mnóstwo do zrobienia, by miasto wypiękniało, aby dobrze w nim się żyło. Dlatego należy dać miastu szansę i dlatego trzeba zagłosować, aby cała Polska usłyszała o Wałbrzychu. To miasto jak żadne inne zasługuje na swoją szansę.

Mietek
Kocham moje miasto, jest jedyne i wyjątkowe. Kocham każdą ulicę, każdy zakątek. To jest moje miejsce na ziemi i nigdy go nie odpuszczę, moje serce bije tylko dla Wałbrzycha .

Joanna
Czy kocham to miasto? Tak, ale na różne sposoby i każdego dnia inaczej. Za skrajności… za kolorowe domy z betonu Piaskowej i Podzamcza i usychające poniemieckie kamienice Grunwaldu. Za pamiętne lody pod filarami, za ciastko Basia w Haniusi, za kryształy na ścianie w starej Kryształowej, za kilometry górskich ścieżek, które przynoszą wyciszenie, za perłę Dolnego Śląska, za korki na Wrocławskiej, które trzymają mnie przy życiu, za najdłuższy tunel kolejowy, za szyby kopalniane, które pamiętają lepsze czasy… za szum zza okien, który każdego dnia budzi mnie o świcie, za korzenie, które moja rodzina z pokolenia na pokolenie powolutku zapuszcza jak dąb z herbu wałbrzyskiego.

Paula
Miasto pełne tajemnic i niespodzianek, z duszą gór i piętnem węglowym.. odradza się, byśmy mogli ponownie się w nim zakochać i upajać się górskim klimatem…. to w nim poznaję świat .. w nim są moje sukcesy, porażki, tęsknotki i największa miłość - moja rodzina.

Małgorzata
Wałbrzych pozostawiony niegdyś sam sobie. Wydojony przez państwo, kiedy działały kopalnie. Opuszczony przez młodych, dla których nie było perspektyw. Wszechogarniająca ruina. I ja, codziennie gnająca do pracy, mimo wszystko, mimo wszystkiemu. Dziś Wałbrzych nie przypomina już tego dawnego, odradza się, pięknieje. Niczym uczestniczki z programu „Łabędziem być”. I właśnie Wałbrzych jest takim łabędziem. Panie Prezydencie, chapeau bas.

Marlena
Nie urodziłam się w Wałbrzychu, ale mieszkam tu od 49lat, to moje miasto, kocham to miejsce na Ziemi. Na moich oczach zmieniało się, a teraz pięknieje z dnia na dzień. Wałbrzych wreszcie ma dobrego gospodarza, Prezydent Szełemej sprawdza się jako lokalny patriota, widać, że los i wygląd naszego miasta nie jest mu obojętny. Dziękuję, że coraz piękniejsze jest MOJE MIASTO WAŁBRZYCH>

Elżbieta
Miasto zapomniane przez Boga i ludzi….do niedawna sceneria do filmów, gdzie musiało wiać grozą, brzydotą,  otępieniem…..Wystarczyło, żeby pojawił się jeden człowiek w postaci obecnego prezydenta, żeby uwierzyć, że MOŻNA!!!!!!

Beata
….BO KOCHAM TO MIASTO!!!!

Paulina
Kiedy myślę o moim mieście, Wałbrzychu, to wyobrażam sobie Książ, Palmiarnię, Starą Kopalnię czy poszukiwaczy Złotego Pociągu,  ponieważ te obrazy w znacznym stopniu oddają to co w świadomości Wałbrzyszan stanowi o charakterze ich miejsca na ziemi. Ale dla mnie najbardziej przepełnione wdzięcznością dla mojej „małej ojczyzny” są te momenty kiedy siadam pod krzyżem na zboczu Wołowca i wsłuchując się w dalekie odgłosy życia miasta patrzę z góry na wyjątkową panoramę Wałbrzycha, którą stamtąd widać jak na dłoni. W moim przekonaniu to najpiękniej położone miasto na świecie…

Dorota
Zacytuje tekst mojej córki Laury, napisany pięć lat temu do szkolnej gazetki, dalej aktualny:

Moje miasto Wałbrzych

Wśród zielonych wzgórz w Górach Wałbrzyskich leży moje miasto Wałbrzych. Wałbrzych jest miastem starym, ale w moich oczach pięknym. Stare miasto z górującym nad nim kościołem pw. Aniołów Stróżów leży w pięknej dolinie otoczonej górami min: Ptasia Kopa, Niedźwiadki. Wałbrzych do niedawna był miastem górniczym, tu działały trzy kopalnie. W jednej z nich pracował mój dziadek, był górnikiem. Dziadek opowiadał mi o pracy pod ziemią, trudna i ciężka była to praca. Obecnie na terenie jednej z kopalń powstaje centrum kultury oraz muzeum górnictwa w Wałbrzychu, aby upamiętnić pracę wałbrzyskich górników. Wałbrzych jest miastem zielonym jest w nim wiele parków i terenów do wypoczynku a coraz to nowe powstają lub są odnawiane np.: Park Sobieskiego. Chyba największy park w mieście, często z rodzicami tam spacerujemy. Jest tam fajny plac zabaw z różnymi atrakcjami dla dzieci i dorosłych. Na granicy Wałbrzycha na jednym ze wzgórz majestatycznie rozpościera się Zamek Książ. Zamek wzniesiony przez średniowiecznego władcę tych ziem jest dla mnie najpiękniejszą budowlą Wałbrzycha. Kto go zobaczy na pewno też się nim zachwyci. Jak zachwyciła się nim księżniczka Daisy. Angielka, która poślubiła ostatniego właściciela zamku. To za jej sprawą powstała w pobliżu Zamku Książ palmiarnia z wieloma okazami egzotycznych roślin. Daisy tak bardzo ukochała zamek i Wałbrzych, że tu została do swoich ostatnich dni. Wałbrzych to także nowe dzielnice Podzamcze i Piaskowa Góra oraz Biały Kamień miejsce dla mnie bardzo bliskie, bo tam mieszkają moi dziadkowie. Moja dzielnica to Podgórze, miejsce dla jednych „brudne” i „odrapane” a dla mnie moja „mała ojczyzna”. Są tu stare domy, ale też i piękne widoki na okoliczne góry. Jest moja szkoła i pięknie położone boisko, na którym kiedyś nauczyłam się jeździć na rowerze. To tu stawiałam pierwsze kroki, to tu bawię się z moimi koleżankami i kolegami.
Tu w szkolnej ławce poznaję świat wiedzy. Moje miasto jest dla mnie magiczne i piękne za nim zawsze będę tęskniła i do niego zawsze wracała.

Malgorzata
Wielu stąd już wyjechało, lecz też sporo powracało. Każdy z łezką na poliku widzi zmiany tu w Wałbrzychu. W końcu miasto rośnie w siłę i dla oka jest to miłe. Duma wszystkich nas rozpiera, aż się buzia rozwesela. Dębu siła w żyłach płynie, Wałbrzych nigdy nie zaginie. Zapamiętaj słowa moje – „Wałbrzych to też miasto Twoje. Kochaj je i szanuj wielce, bo wałbrzyskie bije w Tobie serce!”



To oczywiście tylko część podobnych w treści i formie komentarzy internautów, dla których Wałbrzych jest kochanym miastem. Zachęcam do osobistego zajrzenia na stronę plebiscytową, na której w gronie takich miast jak Jaworzno, Rzeszów, Koszalin, Grudziądz, Bielsko-Biała, Bytom, Tychy, Słupsk  - nasz Wałbrzych zajmuje drugie miejsce po Jaworznie z liczbą głosów – 13 508. To już ostatni dzień plebiscytu, Jaworzna nie przeskoczymy, bo ma już ono ponad 22 tysięce głosów, ale jesteśmy zdecydowanie lepsi od wszystkich pozostałych miast. Drugie miejsce Wałbrzycha to powód do dumy. To pocieszająca wiadomość przed świętami. Niech się o tym dowie cała Polska.


PS. A nasz Wrocław i Dolny Śląsk są na 5-tym miejscu na świecie jak region, który poczynił w ostatnich latach największe kroki w dziedzinie rozwoju gospodarczego !

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz